INTEL·LIGÈNCIES MÚLTIPLES

02 MENTORING_IM

 

La intel·ligència no és una cosa innata i fixa que domina totes les destreses i habilitats de resolució de problemes de l’ésser humà, sinó que la intel·ligència està localitzada en diferents àrees del cervell, interconnectades entre si i que poden també treballar de forma individual, tenint la propietat de desenvolupar-se àmpliament si troben un ambient que ofereixi les condicions necessàries per a això.
Howard Gardner identifica 9 tipus d’intel·ligència en els éssers humans, que funcionen de manera bastant independent cadascuna d’elles (no tenim un únic ordinador, sinó diversos ordinadors):
1.- LINGÜÍSTICA I VERBAL. Entendre i utilitzar el llenguatge verbal i escrit de forma efectiva. Això inclou: sintaxi, fonologia o sons del llenguatge, semàntica (significat) i la forma pràctica d’usar el llenguatge. Professions: mestre en llengües, periodista, escriptor, novel·lista, assagista, poeta, presentador, advocat, política. Potenciar-la: fomentant la lectura, assistint al teatre, mantenint freqüents converses, compartir jocs de paraules (Scrabble, la seva versió Internet (Emparaulat), anagrames, mots encreuats …), tenir diaris, revistes, llibres …
2.- LÒGICA-MATEMÀTICA. Ús dels nombres en forma efectiva, raonament, càlcul i lògica matemàtica. Això inclou: generalitzacions, classificacions, inferències, hipòtesis, altres. Professions: mestre de matemàtiques, científics, economistes, químics, comptables, estadístics. Personatges cèlebres: Euclides, Pitàgores, Newton, Russell, Einstein, Madame Curie, Arquímedes, Pascal.Potenciar-la: compartint endevinalles matemàtiques, enigmes, sudokus, assignació de “paga” i gestió d’ingressos / despeses.
3.- MUSICAL / RITME. Apreciar, compondre, distingir i produir la música.Professions: director d’una orquestra, músic, mestre de música, compositor, cantant. Personatges cèlebres: grans músics com Beethoven, Chopin, Brahms, Schubert, Txaikovski, Vivaldi, Plácido Domingo, Montserrat Caballé, mestre Rodrigo i molts altres. Potenciar-la: fomentar i donar suport en l’estudi d’un instrument.
4.- VISUAL / ESPACIAL. Interpretació d’imatges, dimensions, colors, formes, línies, orientació. Professions: pintors, dibuixants, decoradors, artista gràfic, caricaturista, il·lustradors, arquitectes. Potenciar-la: cursos de fotografia, visita a museus, jocs de trencaclosques, cub Rubik, Tangram, aplicacions Internet de capacitat espacial, maquetes …
5.- CORPORAL-CINÈTICA. Ús avançat del cos com una forma d’expressió d’idees i sentiments en diversos contextos. Això inclou: coordinació, balanç, àrea tàctil, ús de les mans per fer transformacions, àrea propiocepció (moviment i posició). Professions: ballarins, atletes, patinadors, ciclistes, corredors, gimnastes, escultor, mecànic, artesà. Potenciar-la en família: fomentar i donar suport a la pràctica d’esports.
6.- INTERPERSONAL. Entendre a altres persones, les seves motivacions, ajudar, resolució de conflictes, negociació. Percebre les emocions d’altres i el que projecta amb els seus gestos. Professions: psicòlegs, psiquiatres, mediadors, consellers, treballadors socials. Potenciar-la: posant en pràctica en la relació entre els membres els estils cooperatius, l’empatia, ensenyant un estil assertiu a l’hora de resoldre els conflictes, comentant notícies que ens permetin analitzar en situacions alienes l’empatia o la manca d’ella, la agressivitat …
7.- INTRAPERSONAL. Comprensió d’un mateix, què volem assolir, les pròpies virtuts, els punts febles. Professions: filòsofs, educadors, psicòlegs. Potenciar-la en família: parlar amb naturalitat de les pròpies emocions, donar al fill nostre concepte d’ell, de manera raonada, ajudant-lo a construir el seu propi, reconèixer els seus èxits, potenciar l’autocontrol i ajudar a desenvolupar un pensament crític i creatiu (comentar situacions perquè expressi la seva opinió, la seva interpretació, què hauria fet ell, etc.).
8.- NATURALISTA: La intel·ligència de Darwin: capacitat de distingir entre un tipus d’animal o planta o un altre. Professions: ambientalistes, agricultors, biòlegs, jardiners, zoòlegs, paisatgistes. Potenciar-la: senderisme; col·laboració en projectes mediambientals.
9.- EXISTENCIAL: entendre l’espiritual, l’existència de l’ésser humà, capacitat representativa de la inclinació humana a formular-se preguntes fonamentals sobre l’existència, la vida, la mort i la finitud, meditant sobre ella. Professions: filòsofs, psicòlegs, teòlegs, sacerdots, teòrics, metafísics. Potenciar-la: debats, comentar notícies.
Gardner en la seva última visita a Espanya per rebre el Premi Príncep d’Astúries va dir que segueix investigant i que podria arribar a identificar fins a 3-4 intel·ligències més. En el seu discurs d’acceptació com a Doctor Honoris Causa, va parlar almenys d’una més: la intel·ligència Psicopedagògica la de mestres i professors. Estudis estan demostrant que quan nens petits han d’ensenyar alguna cosa a altres de diferents edats, alguns són capaços d’adaptar el seu discurs i la forma d’ensenyament a l’edat de la seva audiència, mentre que altres no.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *